BHV

088-1663000

8,5
Onze klanten geven ons een 8,5 (64883 ervaringen)
Wat zijn de risico’s van een verouderd BHV-plan?

Wat zijn de risico’s van een verouderd BHV-plan?

Geplaatst op 13 mei 2025

DSC_7491-bewerkt.jpg

Een goed BHV-plan – ook wel bedrijfsnoodplan genoemd – is de ruggengraat van je bedrijfsnoodorganisatie. Hierin staat beschreven hoe je organisatie handelt bij incidenten zoals brand, ontruiming of een ongeval. Maar wat als dat plan al jaren niet meer is aangepast?

Sommige bedrijven hebben ooit een degelijk plan opgesteld, maar vergeten het periodiek te herzien. Dat lijkt onschuldig, tot zich een noodsituatie voordoet. Dan blijkt opeens dat een deur verplaatst is, een BHV’er niet meer in dienst is of niemand weet wie er moet handelen. In dit blog lees je waarom het up-to-date houden van je BHV- of bedrijfsnoodplan belangrijk is voor de veiligheid op de werkvloer – en wat de wet hierover zegt.

Wat zegt de Arbowet over het bedrijfsnoodplan?

De verplichting om een actueel BHV- of bedrijfsnoodplan te hebben, volgt uit meerdere bepalingen in de Arbowet:

Artikel 3 van de Arbowet verplicht werkgevers om een beleid te voeren dat gericht is op veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Daaronder vallen ook noodprocedures en maatregelen voor ongevallen, brand of evacuatie. Het plan moet afgestemd zijn op de risico’s in de organisatie, zoals vastgelegd in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).
Bekijk artikel 3 van de Arbowet (algemene zorgplicht)

Artikel 15 van de Arbowet gaat specifieker in op bedrijfshulpverlening. Werkgevers zijn verplicht om doeltreffende maatregelen te treffen op het gebied van eerste hulp, brandbestrijding en evacuatie. Ook moeten zij werknemers aanwijzen die deze taken kunnen uitvoeren.
Bekijk artikel 15 van de Arbowet (over BHV)

In de praktijk worden deze maatregelen vastgelegd in een BHV-plan of bedrijfsnoodplan. Dat plan is dus niet optioneel: het vloeit voort uit wettelijke verplichtingen.

Waarom moet een BHV-plan actueel zijn?


Een BHV- of bedrijfsnoodplan is afgestemd op de risico’s binnen jouw organisatie. Maar risico’s veranderen. Denk aan:

  • Veranderingen in personeelsbezetting – Zijn alle genoemde BHV’ers nog actief? Weten nieuwe medewerkers wat ze moeten doen?
  • Aanpassingen aan het gebouw – Een nieuwe indeling, extra verdieping of verbouwing kan gevolgen hebben voor vluchtroutes en verzamelplaatsen.
  • Nieuwe processen of machines – Die kunnen extra risico’s met zich meebrengen, waarvoor aanvullende BHV-maatregelen nodig zijn.

Een plan dat niet meebeweegt met deze veranderingen, biedt schijnveiligheid. Een verouderd plan kan leiden tot onveilige situaties en zelfs aansprakelijkheid bij incidenten. Denk aan:

  • Verwarring tijdens een calamiteit – Wie moet wat doen? Onzekerheid leidt tot vertraging en paniek.
  • Niet werkende communicatiemiddelen – Worden er nog portofoons genoemd die allang zijn vervangen?
  • Foute instructies – Een verzamelplaats die niet meer bestaat of een vluchtroute die is geblokkeerd.
  • Niet sluitende bezetting – Te weinig BHV’ers op bepaalde dagen of afdelingen.


Zo houd je je BHV-plan actueel


Een BHV- of bedrijfsnoodplan is geen eenmalig document, maar een levend instrument. Tips om het actueel te houden:

  • Plan een jaarlijkse herziening – Neem het plan samen met je preventiemedewerker of veiligheidsadviseur onder de loep.
  • Koppel het aan de RI&E – Verandert de risico-inventarisatie? Werk ook je BHV-plan bij.
  • Verwerk personeelswijzigingen direct – Nieuwe medewerkers of vertrek van BHV’ers? Pas het plan aan.
  • Oefen regelmatig – BHV-oefeningen helpen om fouten of onduidelijkheden in het plan boven water te krijgen.


Heeft jouw bedrijfsnoodplan een opfrisbeurt nodig? Onze adviseurs denken graag met je mee. Neem contact op met onze collega's van de afdeling verkoop om te bespreken hoe wij jullie kunnen helpen. Zij zijn te bereiken bia 088 - 166 3006 of via verkoop@werkveilig.nl 

Terug