BHV

088-1663000

8,5
Onze klanten geven ons een 8,5 (51211 ervaringen)
Waarom is de Dag van de BHV belangrijk voor jou en jouw bedrijf?

Waarom is de Dag van de BHV belangrijk voor jou en jouw bedrijf?

Geplaatst op 5 november 2018
Categorie: BHV

Op 25 februari 2009 was Dinant Berteler hard aan het werk op kantoor, toen hij zich plotseling niet goed voelde. Zijn collega’s alarmeerden de bedrijfshulpverlening (BHV) en zij hadden direct door dat het helemaal mis ging. De ambulance werd gebeld en in het ziekenhuis bleek dat Dinant zijn aorta was gescheurd. In dit artikel vertelt Dinant als ervaringsdeskundige én veiligheidskundige waarom de Dag van de BHV belangrijk is.

Wat is het doel van de Dag van de BHV?

Op de Dag van de BHV worden BHV’ers in het zonnetje gezet en willen we ervoor zorgen dat mensen doordrongen zijn van het belang van een goede BHV-organisatie. Je staat er haast nooit bij stil, maar als er wel een incident gebeurt op de werkvloer, is het een geruststelling dat er iemand is die weet hoe er gehandeld moet worden.  De BHV’ers zijn niet altijd even zichtbaar in de organisatie, maar ze doen wel heel belangrijk en verantwoordelijk werk. Geef ze daarom vandaag een bedankje! 

Er kunnen zoveel verschillende dingen gebeuren, hoe kun je als BHV’er op alles voorbereid zijn?

De BHV’ers volgen een BHV-training en oefenen in hun bedrijf met de eigen organisatie. Dat is soms lastig en komt niet altijd goed uit, maar het is wel heel belangrijk. Want door te oefenen en te trainen zijn de BHV’ers goed voorbereid op verschillende scenario’s.

In de training leer je een algemeen toepasbare aanpak over hoe je moet handelen bij een incident. Daarnaast leer je de basisvaardigheden zoals eerste hulp, communicatie, ontruimen en handelen bij brand. Nog beter is om van de BHV-training maatwerk te maken, waarbij gebouwkennis en procedurekennis wordt getest op de werkvloer en niet in een trainingszaaltje op een locatie waar je niet werkt. 

Door veel te trainen in je eigen bedrijf ontdek je ook waar de verbeterpunten liggen van het BHV-team. Het heeft immers geen zin om steeds dezelfde oefening te herhalen als deze vlekkeloos verloopt. Wat je niet zo goed beheerst, dat moet je oefenen. En dit verschilt uiteraard per organisatie, per team en per persoon.

Bedrijfsveiligheid is méér dan alleen maar een collega die weet waar de AED hangt en hoe een brandje geblust moet worden. Met behulp van alle promotie rondom de Dag van de BHV, willen we mensen laten beseffen wat BHV’ers allemaal doen, en dat ze het voor ons doen.

Wat heeft BHV precies voor jou gedaan, Dinant?

Dinant-berteler-2.jpg

“Ik was aan het werk en ik voelde me heel ziek. Ik ben eerst naar buiten gegaan, om frisse lucht binnen te krijgen. Ik was ontzettend aan het zweten, had druk op mijn borst, last van uitstraling naar mijn arm en echt heel veel pijn tussen mijn schouderbladen. Ik zonderde mij af omdat ik niemand tot last wilde zijn. Toen ik weer naar binnen ging, zag een collega dat ik er heel beroerd uitzag en toen is direct de BHV ingeschakeld. De regie over mij werd overgenomen en toen accepteerde ik de hulp ook.

Vanwege de symptomen dacht ik dat ik een hartaanval had en ik vond het een geruststellend idee dat ik omringd werd door mensen die konden reanimeren. Ook was het een geruststelling dat ik wist dat er een AED aanwezig was. Mocht mijn hart ermee stoppen, dan zouden mijn collega’s weten wat ze moeten doen. Ondanks dat ik echt heel veel pijn had, voelde ik me vrij rustig. Ik wist dat ik in goede handen was. Ik vertrouwde op de BHV-kennis van mijn collega’s.

Pas in het ziekenhuis bleek dat er niets mis was met mijn hart, maar dat ik een aortadissectie type B had. Acht van de tien mensen die dit meemaken, overlijden binnen 24 uur. Ik heb geluk gehad. En een deel van mijn geluk bestond uit het feit dat wij een goede BHV-organisatie hebben die alert en op de juiste wijze heeft gehandeld."

Naschrift

Het verhaal van Dinant is niet uniek. Volgens cijfers van het RIVM  krijgen jaarlijks zo’n 200.000 mensen een bedrijfsongeval. Gemiddeld 60 keer per jaar overlijdt er iemand tijdens het uitvoeren van zijn of haar werkzaamheden. Daarom is het belangrijk dat de bedrijfshulpverlening goed getraind is en is voorbereid op verschillende situaties.

Dinant Berteler kan het gelukkig navertellen en is nog steeds werkzaam bij IVM als veiligheidskundige. Zijn specialiteiten zijn BHV noodplannen en RI&E.

Terug