Een kijkje in de keuken bij IVM Productontwikkeling
Vorig jaar september kondigden we het al aan: per 1 januari 2017 zou het Oranje Kruis nieuwe eindtermen doorvoeren. Belangrijk dus om bijtijds onze online en klassikale trainingen aan te passen. Een hele klus waarbij meer komt kijken dan je zou denken.
Allereerst was er natuurlijk de vraag wat er precies ging veranderen. Cindy Guchelaar, productontwikkelaar en trainer bij IVM, onderzocht dit en zet de drie grootste wijzigingen op een rij. "Het belangrijkste is dat het onderdeel Eerste hulp aan kinderen nu standaard in de EHBO-training zit. Verder is het moment waarop mensen 112 moeten inschakelen bij veel incidenten vervroegd, zodat een ambulance sneller ter plaatse is. De derde verandering is dat het onderdeel ‘5 punten van EHBO’ als standaard opsomming is verdwenen. De punten komen nu alleen terug bij situaties waar dat van toepassing is."
De wijziging in de eindtermen betekende dat alle EHBO-, Reanimatie en BHV-trainingen van IVM onder de loep zijn genomen door het team Productontwikkeling. Dit team, bestaande uit eigen onderwijskundigen en veiligheidheidspecialisten van IVM, maakte voor zowel de online als de klassikale trainingen een inventarisatie van de benodigde aanpassingen. Daarna kon het traject van herontwikkeling starten. Cindy: "Voor de online trainingen hebben we onder andere teksten, feedback, animaties, filmpjes en afbeeldingen aangepast. Maar ook bijvoorbeeld de voice over is opnieuw ingesproken en er is een nieuw schema over bewusteloosheid gemaakt. Het hele traject was ook een goede aanleiding om de opzet van de e-learning modules nog eens kritisch te bekijken." Konden er misschien onderdelen worden verbeterd of veranderd? Cindy: "De Denk-stappen in de EHBOelearning hebben we aangevuld en concreter gemaakt met behulp van video’s. We nemen de deelnemer nu echt mee in het denkproces van hulpverlenen.
Verder zijn er animaties bijgekomen die uitleg geven over een hulpverleningsprocedure, de zogenaamde explanimations. We zetten de explanimations in om snel en effectief uitleg te geven over 1e hulpprocedures."
De inhoud van de praktijktrainingen is natuurlijk ook onder handen genomen. Hierbij zijn nieuwe opdrachten ontwikkeld, lesmaterialen veranderd en handleidingen aangepast. Voor het onderdeel Baby- en kinderreanimatie hebben we extra oefenpoppen aangeschaft. En natuurlijk zijn alle trainers bijgeschoold en bijgepraat over de wijzigingen.
En hoe heeft een en ander nu uitgepakt? Cindy vertelt dat de ervaringen van trainers positief zijn. "Een actieve rol voor de deelnemer en realistische oefeningen zijn twee belangrijke uitgangspunten in elke IVM training. In de e-learning ervaren gebruikers dit door de casusvideo’s en opdrachten. En op de praktijkdagen vertellen de trainers vooraf niet teveel over de wijzigingen. We laten de deelnemers gewoon ervaren wat er is veranderd aan de hand van praktijkgerichte opdrachten en oefeningen. Naderhand geven we er informatie over. Onze ervaring is dat deelnemers zo het meest enthousiast leren."