BHV-knop: uitdagingen oplossen bij het oproepen van een BHV-team
Voor organisaties met meerdere gebouwen op één terrein kan het oproepen van BHV’ers een uitdaging zijn. Traditionele systemen zoals portofoons vereisen dat medewerkers zich op vaste locaties bevinden, wat vertraging kan veroorzaken in situaties waarin snelheid nodig is. Daarnaast is er kans op miscommunicatie, vooral wanneer BHV’ers verspreid over verschillende panden werken.
Hoe wij dit bij IVM hebben opgelost
Bij onze locatie in Coevorden, met meerdere gebouwen, hebben we gekozen voor de BHV-knop om deze uitdagingen aan te pakken. Dit systeem stelt ons in staat om de dichtstbijzijnde BHV'ers bij een incident direct via hun mobiele telefoon te alarmeren, zodat zij precies weten waar ze moeten zijn.
BHV'ers worden opgeroepen via een app of telefoontje, waarna een groepsgesprek wordt opgezet, vergelijkbaar met een portofoon. Dit maakt directe en duidelijke communicatie zonder vertraging mogelijk.
De voordelen op een rijtje;
- Geen portofoons: communiceer telefonisch of via de audio in de app;
- Snelle en eenvoudige alarmering: Met één druk op de knop worden alle betrokkenen binnen de organisatie direct op de hoogte gebracht van een incident.
- Geschikt voor diverse locaties: De BHV-knop is ideaal voor bedrijven met meerdere gebouwen. In tegenstelling tot portofoons biedt het systeem volledige dekking via strategisch geplaatste knoppen en is het niet afhankelijk van fysieke nabijheid.
- Gemakkelijk in beheer en schaalbaar: Uitgebreid dashboard, wat erg makkelijk in beheer is. En heb je meer nodig omdat je groeit? Geen probleem.
- Onbeperkt BHV’ers: je betaalt per knop i.p.v. per persoon. Hierdoor kan iedereen een alarm maken, zelfs een bezoeker of een klant. Financieel aantrekkelijker als je een grote BHV-organisatie hebt!
Onze ervaring
We hebben gelukkig nog geen noodgeval gehad waarbij de BHV-knop gebruikt werd, maar dankzij verschillende simulatie-oefeningen hebben we kunnen testen hoe onze procedures aangepast moesten worden op het gebruik van de BHV-knop.
Inmiddels hangen alle knoppen op de juiste plek, en hebben alle BHV’ers de app op hun telefoons dusdanig ingesteld dat we efficiënt kunnen handelen wanneer een van de BHV-knoppen wel een keer wordt ingedrukt.
Dankzij onze samenwerking met BHV-knop.nl kunnen wij de installatie van deze knoppen nu ook meenemen in onze adviezen aan bedrijven waar wij de bedrijfsnoodorganisatie onder de loep nemen.
Ben je benieuwd naar de toegevoegde waarde van de BHV-knop voor jouw organisatie? Neem dan contact op met jouw accountmanager van IVM. Heb je nog geen vast contactpersoon? Dan staan onze collega’s van de afdeling verkoop je graag te woord via 088 – 166 3006 of verkoop@werkveilig.nl