BHV

088-1663000

8,4
Onze klanten geven ons een 8,4 (40133 ervaringen)
Hoe je in 2018 veilig een feestje bouwt

Hoe je in 2018 veilig een feestje bouwt

Geplaatst op 10 november 2017
Categorie: BHV, EHBO-Eerste hulp

De feestdagen komen er aan, we kruipen langzaam richting het nieuwe jaar. Waarin hopelijk weer veel gefeest en gevierd mag worden en daarna iedereen weer gezond en veilig naar huis gaat.

Je staat er vaak niet bij stil, maar bij een evenement kan van alles mis gaan. Laat je een feest door een gespecialiseerde externe partij verzorgen, dan zorgen zij dat alles goed en veilig verloopt. Zij weten wat er moet gebeuren als er iemand onwel wordt, gewond raakt of wanneer brand ontstaat. Fijn dus, dat je hier verder niet over na hoeft te denken. Toch?

Zomer 2018. De weersvoorspellingen zijn uitstekend, met temperaturen oplopend tot 30 graden. Enkele medewerkers van een accountantsbureau organiseren een spontane barbecue op de parkeerplaats van het kantoor. Eten en drank zijn snel geregeld, twee mensen nemen hun eigen barbecue mee. Alles gaat goed. Totdat een shirt van een medewerker, die de speklapjes omdraait, plotseling vlamvat. Weet iemand wat hij moet doen? Is er een brandblusser in de buurt? Of een emmer zand?

Elk bedrijf heeft wel eens bijeenkomsten die het zelf organiseert. Variërend van vrijdagmiddagborrels, een spontane barbecue tot de sinterklaasviering voor kinderen van de medewerkers. Met enkele maatregelen zorg je ervoor dat ook op deze bijeenkomsten de veiligheid wordt gewaarborgd.

Alle bedrijven moeten hun bedrijfshulpverlening (BHV) geregeld te hebben. BHV’ers zijn opgeleid om in geval van nood hulp te verlenen aan werknemers, bezoekers en klanten. Ze weten waar de EHBO-koffer te vinden is, hoe brandblussers werken en hoe je snel het pand verlaat. Ga dus eerst eens met iemand van de BHV-organisatie praten wanneer je een bijeenkomst organiseert. Bespreek samen welke risicofactoren er zijn en maak daar een lijst van. Denk aan veranderende weersomstandigheden, de hoeveelheid mensen in een ruimte en de aanwezigheid van extra elektrische apparatuur, zoals muziekboxen of verlichting. Na deze risico- inventarisatie kijk je samen welke maatregelen je moet nemen, voorafgaand aan en tijdens de bijeenkomst. Laat de BHV’ers aangeven hoe ze je daarbij kunnen helpen. Met menskracht, vergunningen, controles of noodplannen bijvoorbeeld. Vaak kun in één overleg al veel regelen. Rest je verder nog de organisatie van hapjes, drankjes, aankleding, sprekers, vrijwilligers, etc., etc.… 

Meer weten over veilig een feestje bouwen? Bij IVM geven we je graag tips en advies. Alvast veel plezier!

Terug